Deadline | 04-11-2024 voor 23:59 |
---|---|
Opdrachtgever | Gemeente Doetinchem |
Prijs | Deelname programma Startup in Residence; € 10.000,- vergoeding voor de pilotfase; Kans op een vervolgopdracht; Toegang tot het netwerk van mogelijk toekomstige opdrachtgevers. |
See English text below
Briefing
Parkeren tot aan de deur van de eindbestemming, dat is wat de meeste bezoekers van de binnenstad van gemeente Doetinchem willen. Dit leidt tot een grote parkeerdruk op het beperkt aantal parkeerplaatsen in het centrum, soms zelfs op plaatsen die niet bedoeld zijn als parkeerplaats. Bovendien is er sprake van extra verkeer omdat bezoekers naar een parkeerplaats zoeken. Om de binnenstad heen zijn er goede parkeervoorzieningen zoals op de Varkensweide, rondom het gemeentehuis, op de Veemarkt of in een van de parkeergarages. En die zijn maar op een paar minuten loopafstand van het winkelgebied.
Hoe kun je door de inzet van een slimme innovatie de parkeerdruk in de binnenstad verlagen én bezoekers van de stad het gevoel geven dat ze dichtbij de binnenstad parkeren.
Gemeente Doetinchem heeft een mobiliteitsplan 2036 ontwikkeld met een visie waarin vier hoofd ambities terugkomen.
- – Bruisende binnenstad;
- – Verbeteren leefbaarheid wijken & kernen;
- – Stimuleren actieve mobiliteit & openbaar vervoer;
- – Optimaal sturen van verkeer.
Bovendien is in de parkeervisie 2024 vastgelegd hoe we zouden willen omgaan met parkeren in de toekomst.
Doetinchem groeit. Het is de ambitie om te groeien naar 70.000 inwoners in 2036. Dat zorgt natuurlijk ook voor extra druk op de infrastructuur, wegen en parkeerplaatsen. Deze Startup in Residence challenge raakt de ambitie van het optimaal sturen van verkeer en en die van een bruisende binnenstad. Naast fysieke maatregelen speelt het gebruik van data en andere nieuwe technologieën een rol om te zorgen dat Doetinchem in haar ideale verkeerssituatie in 2036 een wensbeeld heeft gerealiseerd waarin alle verkeersdeelnemers een plek hebben gekregen.
Er zijn nu grote ontwikkelingen in voorbereiding, zoals de spoorzone, de binnenstad en het woningbouwprogramma. Daarnaast komen er op mobiliteitsvlak nieuwe ontwikkelingen op ons af. Denk aan de energietransitie, deelmobiliteit en nieuwe vormen van logistiek. Deze ontwikkelingen vragen om proactieve, creatieve en flexibele oplossingen. Hiermee blijft Doetinchem ook in de toekomst voor iedereen bereikbaar.
Innovatie is voor de gemeente Doetinchem een belangrijke strategische pijler. Gemeente Doetinchem wil investeren in innovaties die aansluiten bij de vier hoofd ambities van haar mobiliteitsvisie. Daarbij is de ontwikkeling en/of toepassing van nieuwe technologieën interessant, maar zeker als dit bijdraagt aan een positieve gedragsverandering bij de weggebruikers.
De grote uitdaging zit vooral in het beïnvloeden van gedrag van de reiziger. Twee rondjes door de stad rijden om hopelijk een parkeerplek voor de deur van de winkel te vinden waar je moet zijn kost meer tijd dan je auto direct op 400 meter loopafstand op een parkeerterrein te plaatsen en vervolgens 3 minuten te lopen. Gedrag of de belevingswereld raken lijkt de grootste uitdaging. Uiteraard moet de automobilist ook op een slimme wijze bereikt kunnen worden met de mobiliteit begeleiding naar de juiste parkeerplaats passend bij de behoefte van de bezoeker van de binnenstad. Daarin is de gemeente Doetinchem niet de enige gemeente in Nederland met deze uitdaging en maakt het een interessante uitdaging voor startups om zich in deze uitdaging vast te bijten.
Waar zijn we naar op zoek?
Wij zijn op zoek naar innovatieve startups, ondernemers en creatieve geesten die met haalbare, schaalbare en duurzame oplossingen kunnen komen om het gedrag van autoreizigers positief te beïnvloeden. De voorgestelde oplossingen moeten bijdragen aan de beleidsdoelen van de Gemeente Doetinchem en een meetbare impact hebben op het parkeergedrag en de verkeerssituaties in de stad.
We zoeken startups en ondernemers die na de pilotfase ook daadwerkelijk samen met de Gemeente Doetinchem als launching customer de oplossing kunnen gaan implementeren. We zijn in het kader van deze challenge niet op zoek naar een onderzoeksbureau of diensten van adviesbureaus.
Updates
Update 21th of October: Gemeente Doetinchem added extra information and examples in the challenge description to give startups more insight in the challenge and course which Gemeente Doetinchem wants to follow.
English version
Parking right at the door of the final destination is what most visitors to the city center of the municipality of Doetinchem want. This leads to a high demand for the limited number of parking spaces in the center, sometimes even in places not intended for parking. Additionally, there is extra traffic as visitors search for a parking spot. Around the city center, there are good parking facilities, such as at the Varkensweide, around the town hall, at the Veemarkt, or in one of the parking garages. And they are only a few minutes’ walk from the shopping area
How can you reduce parking pressure in the city center by using a smart innovation and give city visitors the feeling that they are parking close to the city center?
The municipality of Doetinchem has developed a mobility plan 2036 with a vision that includes four main ambitions.
- Optimal traffic management.
- Vibrant city center;
- Improve the quality of life in neighborhoods & centres;
- Stimulate active mobility & public transport;
Moreover, the 2024 parking vision outlines how we would like to manage parking in the future.
Doetinchem is growing. The ambition is to grow to 70,000 inhabitants by 2036. This naturally also increases pressure on infrastructure, roads, and parking spaces. This Startup in Residence challenge touches on the ambition of optimally managing traffic and creating a vibrant city center. In addition to physical measures, the use of data and other new technologies plays a role in ensuring that by 2036, Doetinchem realizes its ideal traffic scenario, where all road users have a place.
There are currently major developments in preparation, such as the railway zone, the city center, and the housing program. Additionally, new developments in mobility are on the horizon. Think of the energy transition, shared mobility, and new forms of logistics. These developments require proactive, creative, and flexible solutions. This will keep Doetinchem accessible to everyone in the future.
Innovation is an important strategic pillar for the municipality of Doetinchem. The municipality wants to invest in innovations that align with the four main ambitions of its mobility vision. The development and/or application of new technologies is of interest, especially if it contributes to a positive behavioral change in road users.
The major challenge lies mainly in influencing the behavior of travelers. Driving two laps around the city hoping to find a parking spot right in front of the store takes more time than parking your car immediately in a parking lot 400 meters away and then walking for 3 minutes. Influencing behavior or perception seems to be the biggest challenge. Of course, the driver must also be smartly guided to the right parking spot that matches their needs when visiting the city center. Doetinchem is not the only municipality in the Netherlands facing this challenge, making it an interesting challenge for startups to tackle.
What are we looking for?
We are looking for innovative startups, entrepreneurs, and creative minds who can come up with feasible, scalable, and sustainable solutions to positively influence car travelers’ behavior. The proposed solutions must contribute to the policy goals of the Municipality of Doetinchem and have a measurable impact on parking behavior and traffic situations in the city.
We are seeking startups and entrepreneurs who, after the pilot phase, can truly work together with the Municipality of Doetinchem as a launching customer to implement the solution. In the context of this challenge, we are not looking for research agencies or consultancy services.