Deadline | 04-11-2024 voor 23:59 |
---|---|
Opdrachtgever | Gemeente Doetinchem |
Prijs | Deelname programma Startup in Residence; € 10.000,- vergoeding voor de pilotfase; Kans op een vervolgopdracht; Toegang tot het netwerk van mogelijk toekomstige opdrachtgevers. |
See English text below
Briefing
Gemeente Doetinchem ziet steeds meer dat autoreizigers het normaal vinden dat ze met hun auto voor de deur van hun eindbestemming kunnen parkeren. Dit leidt tot een grote parkeerdruk op de binnenstad, rondom het centraal station maar ook bij bijvoorbeeld rondom scholen. In dit laatste geval zijn dit pieken van korte duur, maar automobilisten parkeren op plekken die niet voor hen bedoeld zijn. Belangrijker nog, het leidt vaak onbedoeld tot gevaarlijke verkeerssituaties.
Hoe kun je door de inzet van een slimme innovatie de parkeerdruk in de binnenstad verlagen én bezoekers van de stad het gevoel geven dat ze dichtbij de binnenstad parkeren.
Gemeente Doetinchem heeft een mobiliteitsplan 2036 ontwikkeld met een visie waarin vier hoofd ambities terugkomen.
- – Bruisende binnenstad;
- – Verbeteren leefbaarheid wijken & kernen;
- – Stimuleren actieve mobiliteit & openbaar vervoer;
- – Optimaal sturen van verkeer.
Deze Startup in Residence challenge raakt de ambitie van het optimaal sturen van verkeer. Naast fysieke maatregelen speelt het gebruik van data en andere nieuwe technologieën een rol om te zorgen dat Doetinchem in haar ideale verkeerssituatie in 2036 een wensbeeld heeft gerealiseerd waarin alle verkeersdeelnemers een plek hebben gekregen. Daartoe hanteert gemeente Doetinchem het STOMP beleid qua herinrichting van de openbare ruimte. (Stappen, Trappen, OV, MaaS, Prive vervoer). Hierbij hebben we ons voornemen om door te groeien naar 70.000 inwoners meegenomen.
Er zijn nu grote ontwikkelingen in voorbereiding, zoals de spoorzone, de binnenstad en het woningbouwprogramma. Daarnaast komen er op mobiliteitsvlak nieuwe ontwikkelingen op ons af. Denk aan de energietransitie, deelmobiliteit en nieuwe vormen van logistiek. Deze ontwikkelingen vragen om proactieve, creatieve en flexibele oplossingen. Hiermee blijft Doetinchem ook in de toekomst voor iedereen bereikbaar. Innovatie is voor de gemeente Doetinchem een belangrijke strategische pijler. Gemeente Doetinchem wil investeren in innovaties die aansluiten bij de vier hoofd ambities van haar mobiliteitsvisie. Daarbij is de ontwikkeling en/of toepassing van nieuwe technologieën interessant, maar zeker als dit bijdraagt aan een positieve gedragsverandering bij de weggebruikers.
De grote uitdaging zit vooral in het beïnvloeden van gedrag van de reiziger. Twee rondjes door de stad rijden om hopelijk een parkeerplek voor de deur van de winkel te vinden waar je moet zijn kost meer tijd dan je auto direct op 400 meter loopafstand op een parkeerterrein te plaatsen en vervolgens 3 minuten te lopen. Gedrag of de belevingswereld raken lijkt de grootste uitdaging. Uiteraard moet de automobilist ook op een slimme wijze bereikt kunnen worden met de mobiliteit begeleiding naar de juiste parkeerplaats passend bij de behoefte van de bezoeker van de binnenstad. Daarin is de gemeente Doetinchem niet de enige gemeente in Nederland met deze uitdaging en maakt het een interessante uitdaging voor startups om zich in deze uitdaging vast te bijten.
Waar zijn we naar op zoek?
Wij zijn op zoek naar innovatieve startups, ondernemers en creatieve geesten die met haalbare, schaalbare en duurzame oplossingen kunnen komen om het gedrag van autoreizigers positief te beïnvloeden. De voorgestelde oplossingen moeten bijdragen aan de beleidsdoelen van de Gemeente Doetinchem en een meetbare impact hebben op het parkeergedrag en de verkeerssituaties in de stad.
We zoeken startups en ondernemers die na de pilotfase ook daadwerkelijk samen met de Gemeente Doetinchem als launching customer de oplossing kunnen gaan implementeren.
We zijn in het kader van deze challenge niet op zoek naar een onderzoeksbureau of diensten van adviesbureaus.
Updates
updates will be published at the 21th of October
English version
The municipality of Doetinchem is increasingly seeing that car travelers find it normal to be able to park their car in front of their final destination. This leads to great parking pressure in the city center, around the central station but also around schools, for example. In the latter case, these peaks are short-lived, but motorists park in places that are not intended for them. More importantly, it often unintentionally leads to dangerous traffic situations.
How can you reduce parking pressure in the city center by using a smart innovation and give city visitors the feeling that they are parking close to the city center?
The municipality of Doetinchem has developed a mobility plan 2036 with a vision that includes four main ambitions.
- Optimal traffic management.
- Vibrant city center;
- Improve the quality of life in neighborhoods & centres;
- Stimulate active mobility & public transport;
This Startup in Residence challenge touches on the ambition of optimal traffic management. In addition to physical measures, the use of data and other new technologies play a role in ensuring that Doetinchem has achieved its ideal traffic situation in 2036, in which all road users have a place. To this end, the municipality of Doetinchem uses the STOMP policy for the redesign of public space. (Steps, Stairs, Public Transport, MaaS, Private transport). We have included our intention to grow to 70,000 inhabitants.
Major developments are now being prepared, such as the railway zone, the city center and the housing program. In addition, new developments are coming our way in the field of mobility. Consider the energy transition, shared mobility and new forms of logistics. These developments require proactive, creative and flexible solutions. This means that Doetinchem will remain accessible to everyone in the future. Innovation is an important strategic pillar for the municipality of Doetinchem. The municipality of Doetinchem wants to invest in innovations that match the four main ambitions of its mobility vision. The development and/or application of new technologies is interesting, especially if this contributes to a positive change in behavior among road users.
The big challenge lies mainly in influencing the traveler’s behavior. Driving two laps through the city to hopefully find a parking spot in front of the store where you need to be takes more time than parking your car directly in a parking lot 400 meters away and then walking for 3 minutes. Touching behavior or the world of experience seems to be the biggest challenge. Of course, the motorist must also be able to be reached in a smart way with mobility guidance to the right parking space that suits the needs of the visitor to the city center. The municipality of Doetinchem is not the only municipality in the Netherlands with this challenge and it makes it an interesting challenge for startups to tackle this challenge.
What are we looking for?
We are looking for innovative startups, entrepreneurs and creative minds who can come up with feasible, scalable and sustainable solutions to positively influence the behavior of car travelers. The proposed solutions must contribute to the policy goals of the Municipality of Doetinchem and have a measurable impact on parking behavior and traffic situations in the city.
We are looking for startups and entrepreneurs who, after the pilot phase, can actually implement the solution together with the Municipality of Doetinchem as a launching customer.
We are not looking for a research agency or consultancy services in the context of this challenge.