Belevingsverbetering bij looptijd en looproute van parkeergarages naar binnenstad

Challenge: Hoe kun je door de inzet van slimme innovatie de beleving van de looptijd en looproute van de Amphion garage naar de binnenstad verbeteren en zo tegelijkertijd de bezettingsgraad verhogen

Deadline04-11-2025 voor 22:00
Vragenuurtje20-10-2025 9.30u -10.30u
meet.google.com/fnm-sfhy-eue
OpdrachtgeverGemeente Doetinchem
PrijsDeelname programma Startup in Residence;
€ 10.000,- vergoeding voor de pilotfase;
Kans op een vervolgopdracht;
Toegang tot het netwerk van mogelijk toekomstige opdrachtgevers.

English text below

Briefing

We werken er hard aan om de binnenstad van Doetinchem telkens weer aantrekkelijker te maken en tegelijkertijd ruimte te creëren voor klimaatadaptatie, groen en woningbouw. Dat heeft impact op parkeren in de binnenstad. Gelukkig heeft de gemeente goede parkeergelegenheden en parkeergarages rondom de binnenstad. Een daarvan is de Amphion parkeergarage. Hoewel de parkeergarage goed bereikbaar en goed gelegen is, lijken bezoekers van de stad het idee te hebben dat deze (te) ver van de binnenstad is.

Daarom zijn we voor de Amphion parkeergarage op zoek naar inspirerende plannen om zowel de bezettingsgraad te verhogen als de aantrekkelijkheid van de looproute richting het centrum te verbeteren, zodat bezoekers het idee krijgen dat deze garage wel dicht bij de binnenstad is. 

Hoe kun je door de inzet van slimme innovatie(s) de (subjectieve) beleving van de looptijd én looproute van de Amphion garage naar de binnenstad verbeteren?

Gemeente Doetinchem heeft een mobiliteitsplan 2036 ontwikkeld met een visie waarin vier hoofdambities terugkomen.

  • Bruisende binnenstad;
  • Verbeteren leefbaarheid wijken & kernen;
  • Stimuleren actieve mobiliteit & openbaar vervoer;
  • Optimaal sturen van verkeer.

Bovendien is in de parkeervisie 2024 vastgelegd hoe we zouden willen omgaan met parkeren in de toekomst.  Doetinchem groeit. Het is de ambitie om de gemeente te laten groeien naar 70.000 inwoners in 2036. Dat zorgt natuurlijk ook voor extra druk op de infrastructuur, wegen en parkeerplaatsen. 

Deze Startup in Residence challenge raakt de ambitie van het optimaal sturen van verkeer en die van een bruisende binnenstad. 

Naast fysieke maatregelen speelt het gebruik van data en andere nieuwe technologieën een rol om te zorgen dat Doetinchem in haar ideale verkeerssituatie in 2036 een wensbeeld heeft gerealiseerd waarin alle verkeersdeelnemers een plek hebben gekregen. 

Er zijn nu grote ontwikkelingen in voorbereiding, zoals de spoorzone, de binnenstad en het woningbouwprogramma. Daarnaast komen er op mobiliteitsvlak nieuwe ontwikkelingen op ons af. Denk aan de energietransitie, deelmobiliteit en nieuwe vormen van logistiek. Deze ontwikkelingen vragen om proactieve, creatieve en flexibele oplossingen.

Hiermee blijft Doetinchem ook in de toekomst voor iedereen bereikbaar. 

Innovatie is voor de gemeente Doetinchem een belangrijke strategische pijler. Om de innovatie tastbaar en behapbaar te houden hebben wij ervoor gekozen de gevraagde innovatie(s) toe te spitsen op een vraagstuk in de binnenstad. De eventueel gekozen innovatie dient wel toepasbaar te zijn op vergelijkbare vraagstukken als het gaat om het creëren van aantrekkelijke looptroutes en het terugdringen van de beleefde wandeltijd. Om prioritering te geven, vragen we startups om de pilot toe te passen op de route Amphion garage richting horecastraat/winkelgebied.

Om alles even in de juiste context te plaatsen. Vanaf de Amphion garage is het:

  • 2 minuten lopen naar de Amphion schouwburg
  • 2 minuten naar de bioscoop Vue
  • 3 minuten lopen naar Amphion  Filmhuis
  • 5 minuten lopen naar de horecastraat van Doetinchem (Grutstraat)
  • 4-8 minuten lopen naar het winkelgebied

Omdat de wandeltijden relatief kort zijn, lijken gedrag en/of de belevingswereld van de parkerende bezoeker de grootste uitdaging. 

Waar zijn we naar op zoek?

Wij zijn op zoek naar innovatieve startups, ondernemers en creatieve geesten die met haalbare, schaalbare en duurzame oplossingen kunnen komen om het gedrag van autoreizigers positief te beïnvloeden. De voorgestelde oplossingen moeten bijdragen aan de centrale vraag en daarmee aan de beleidsdoelen van de Gemeente Doetinchem en een meetbare impact hebben op het parkeergedrag van de bezoekers van de binnenstad. 

We zoeken startups en ondernemers met een frisse kijk op gedragsverandering, placemaking, nudging, gamification, AR/VR of light design e.d. om deze challenge op een unieke wijze op te lossen voor ons. We zoeken startups en ondernemers die na de pilotfase ook daadwerkelijk samen met de Gemeente Doetinchem als launching customer de oplossing kunnen gaan implementeren.

Waar zijn we nadrukkelijk niet naar op zoek:

  • Parkeerverwijssystemen of alternatieve parkeer concepten
  • Sensoren die aangeven of er wel/niet voldoende plaatsen zijn
  • Softwaresystemen in het algemeen
  • Onderzoeksbureaus of diensten van adviesbureaus 

We dagen je uit om de binnenstad van Doetinchem opnieuw te laten voelen als ‘dichtbij’.

Updates

25-09-2025: Updates will be published at 21th of October.

21-10-2025: We have not received any questions from startups regarding this challenge. There are no further updates to report.

English version

Briefing

We are working hard to make the city center of Doetinchem increasingly attractive while also creating space for climate adaptation, greenery, and housing. These developments impact parking availability in the city center. Fortunately, the municipality offers several good parking options and garages around the center — one of them being the Amphion parking garage. Although this garage is well-located and easily accessible, visitors often perceive it as being (too) far from the city center.

That’s why we are looking for inspiring ideas to both increase the occupancy rate of the Amphion parking garage and improve the attractiveness of the walking route to the city center, so that visitors feel this garage is in fact close to the heart of town.

Central question:
How can smart innovation(s) improve the subjective experience of the walking time and walking route from the Amphion garage to the city center?


Context

The Municipality of Doetinchem has developed a Mobility Plan 2036, which outlines four key ambitions:

  • A vibrant city center
  • Improved livability in neighborhoods and villages
  • Promotion of active mobility and public transport
  • Optimal traffic management

In addition, the Parking Vision 2024 defines how we want to approach parking in the future. Doetinchem is growing — the ambition is to reach 70,000 residents by 2036. Naturally, this growth increases pressure on infrastructure, roads, and parking facilities.

This Startup in Residence challenge connects directly to the ambitions of optimal traffic management and creating a vibrant city center.

Beyond physical measures, data and new technologies also play an important role in helping Doetinchem achieve its desired 2036 traffic vision — one in which all types of road users have their place.

Major developments are currently in preparation, such as the rail zone, the city center redevelopment, and the housing program. At the same time, new mobility trends are emerging, including the energy transition, shared mobility, and new forms of logistics. These developments call for proactive, creative, and flexible solutions — to ensure Doetinchem remains accessible for everyone in the future.


Innovation as a strategic pillar

Innovation is a key strategic pillar for the Municipality of Doetinchem. To make this innovation tangible and manageable, we have chosen to focus this challenge on a specific city center issue. However, the proposed innovation should also be applicable to similar situations — for example, in creating attractive walking routes or reducing perceived walking time.

To help startups focus their efforts, we ask that the pilot be applied to the route between the Amphion garage and the main hospitality/shopping area.


For context:
From the Amphion garage, it is approximately:

  • 2 minutes to Amphion Theater
  • 2 minutes to Vue Cinema
  • 3 minutes to Amphion Filmhuis
  • 5 minutes to the main hospitality street (Grutstraat)
  • 4–8 minutes to the main shopping area

Since the actual walking times are relatively short, the challenge seems to lie mainly in behavior and perception of visitors who park there.


What are we looking for?

We are looking for innovative startups, entrepreneurs, and creative thinkers who can develop feasible, scalable, and sustainable solutions to positively influence the behavior of car visitors.

Your proposed solution should:

  • Address the central question;
  • Contribute to the policy goals of the Municipality of Doetinchem;
  • Create measurable impact on the parking behavior of city center visitors.

We are especially interested in startups with fresh perspectives in fields such as:

  • Behavioral change
  • Placemaking
  • Nudging
  • Gamification
  • AR/VR
  • Light design, and related creative approaches

The aim is to find a unique, innovative solution for this challenge that can later be implemented together with the Municipality of Doetinchem as a launching customer after the pilot phase.


What we are not looking for:

  • Parking guidance systems or alternative parking concepts
  • Sensors indicating parking availability
  • Generic software systems
  • Research agencies or consultancy services

We challenge you to make the city center of Doetinchem feel close again.

Total
0
Shares
Previous Post

Waardevolle kennis/ervaring behouden binnen de organisatie

Next Post

Slimme afhandeling van vragen uit de samenleving

Related Posts